Nasza szkoła uczestniczy w programie Ambasador Talentów:
23 marca 2022 naszą szkołę odwiedzili uczniowie klas ósmych Szkoły Podstawowej im. Karola Wojtyły w Rotmance:
Pan Dyrektor ZSRCKP Robert Aszyk przywitał gości i zaprezentował kierunki kształcenia dla uczniów kończących szkołę podstawową:
następnie naszym gościom zostały zaprezentowane zawody gastronomiczne i hotelarskie:
po małym poczęstunku nastąpiło zwiedzanie działów mechanicznych pracowni zajęć praktycznych ZSRCKP w Rusocinie:
pracownie mechatroniczne
warsztaty do nauki zawodu mechanika pojazdów samochodowych:
stanowisko do diagnostyki pojazdów samochodowych
pracownia obróbki mechanicznej
szkolny doradca zawodowy pożegnał gości wraz z zaproszeniem na Dni Otwarte ZSRCKP w Rusocinie w terminie 25 - 29 kwietnia 2022r.
Relacja ze spotkania Powiatowej Sieci Doradców zawodowych w ZSRCKP w Rusocinie
19 stycznia 2022r. (środa)
godz.10.00 – 14.00
Gości przywitał Dyrektor ZSRCKP w Rusocinie Pan mgr Robert Aszyk wraz z wicestarostą powiatu gdańskiego Panią Marzeną Biernacką
Pani wicestarosta zachęcała, aby dzieci kontynuowały naukę na terenie naszego powiatu w szkołach średnich blisko miejsca swojego zamieszkania.
Pan dyrektor zaprezentował gościom kierunki kształcenia ZSRCKP na następny rok szkolny:
Doradcy zawodowi w czasie regularnych spotkań pod patronatem powiatu gdańskiego omawiają zadania związane z aspektami ukierunkowywania uczniów szkół podstawowych do wyboru zawodu oraz problemów związanych z ich realizacją. Spotkania takie pozwalają w merytorycznej i miłej atmosferze dzielić się doświadczeniami oraz wypracować rozwiązania trudnych spraw.
Następnie doradcy zawodowi zwiedzali pracownie kształcenia praktycznego ZSRCKP w Rusocinie Pokaz bazy dydaktycznej nauki zawodów
Nasi uczniowie chętnie odpowiadają na pytania gości
Patryk demonstruje swoje stanowisko pracy
Te piękne pracownie czekają na absolwentów ósmych klas chcących uczyć się w naszej szkole!
Wspólne szkolenia pomagają podnosić kwalifikacje doradcom zawodowym oraz wymieniać się posiadaną wiedzą i dzielić dobrymi praktykami. Powiatowa Sieć Doradców Zawodowych stanowi cenne wsparcie w tych trudnych zadaniach, które pomagają dokonać niełatwych życiowych wyborów młodzieży kończącej szkoły podstawowe.
Młodzież z branży gastronomicznej pod czujnym okiem nauczycieli zajęć praktycznych przygotowała poczęstunek dla naszych gości
Doradcy zawodowi byli pełni podziwu dla smaku i kunsztu poczęstunku - w ich imieniu serdecznie dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i wspaniałą promocję naszej szkoły!
Poniżej przedstawiamy ogólny program spotkania z dnia 19 stycznia 2022r.
Dyrekcja szkoły zakończyła spotkanie dziękując gościom za przybycie do ZSRCKP w Rusocinie:
***
***
KONSULTACJE DORADCY ZAWODOWEGO:
Wszystkie osoby potrzebujące wsparcia szkolny doradca zawodowy serdecznie zaprasza do kontaktu poprzez pocztę elektroniczną: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
lub na konsultacje:
***
***
Deficytowe kompetencje miękkie. Takich umiejętności według wielu pracodawców brakuje nam na rynku pracy!
Obecnie na rynku pracy jest bardzo duże zapotrzebowanie na umiejętności, które powstało pod wpływem pandemii COVID-19. Według pracodawców zyskują na znaczeniu kompetencje miękkie, znalezienie kandydatów dysponujących tymi pożądanymi cechami stanowi coraz większe wyzwanie dla organizacji w Polsce i na świecie – zarówno lokalnie, jak i globalnie. Najnowsze badania rynku wykazują, że co trzeci pracodawca w Polsce ma trudności z pozyskaniem pracowników wykazujących się rzetelnością, odpowiedzialnością i dyscypliną. Największe kłopoty w tym zakresie zgłaszają duże firmy.
Aby takie umiejętności rozwijali nasi uczniowie - przyszli kandydaci, chcący zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy staramy się sprostać temu wyzwaniu poprzez budowanie drużyny wodniackiej ZHP.
Pan Dyrektor mgr Robert Aszyk bardzo pozytywnie przyjął pomysł doradcy zawodowego do powołania takiej jednostki w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie. W tym celu zostały już poczynione pierwsze kroki, odbyło się spotkanie na które do naszej szkoły przyjechał Komendant Hufca Gdańsk Śródmieście Pan phm. Mateusz Okła oraz przyboczny 11 TDH "Cegły" im. Anny Burdówny Pan Kamil Karcz.
Na spotkaniu dnia 22 października 2021r. ustaliliśmy, że budowanie naszej drużyny wodniackiej zaczniemy od powołania patrolu oraz pierwszych zadań jakie nas czekają, mianowicie uczestnictwo w Akcji Szlachetnej Paczki oraz podjęcie kolejnych szkoleń z zakresu zdobycia uprawnień drużynowego, karty pływackiej, patentów sternika motorowodnego i żeglarza. Te wszystkie działania pozwolą nam po roku zorganizować powstanie drużyny wodniackiej ZHP, która swym imieniem upamiętni nasz Jubileusz 50-lecia szkoły uroczyście obchodzony we wrześniu bieżącego roku.
Młodzież serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w regularnych zajęciach na basenie, działaniach „Szlachetnej paczki” oraz do zapisania się na szkolenia i zdobywanie cennych kompetencji miękkich wraz z kwalifikacjami żeglarskimi i harcerskimi.
Szkolny doradca zawodowy zbiera zapisy chętnych do naszych działań w pierwszym semestrze roku szk. 2021/22 poprzez wiadomości na dzienniku elektronicznym.
Z harcerskim pozdrowieniem
Czuwaj!
***
Dnia 20 października 2021r.
gościliśmy cztery klasy ósme ze Szkoły Podstawowej w Łęgowie
na warsztatach prezentujących zawody nauczane
w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie
Pan Dyrektor mgr Robert Aszyk przywitał wszystkich gości na holu głównym szkoły:
Następnie odbyło się oprowadzanie gości po szkole i prezentacja zawodów zgodnie z poniżej zamieszczonym harmonogramem:
Grafik warsztatów dla ósmych klas ze Szkoły Podstawowej w Łęgowie dnia 20 października 2021r. (środa) godz.10.00 – 12.00
Przywitanie gości, na holu głównym szkoły, podział na grupy: Dyrekcja, H. Solska | |||||
WARSZTATY SZKOLNE: zwiedzanie pracowni nauki zawodów - oprowadzający gości T. Borys | |||||
| Pracownia nr 3 | Obróbka mechaniczna | Z.Romanowski | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
| Pracownia nr 4, 5 | Pojazdy rolnicze | K.Kamoń | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
|
| Pracownia pneumatyki i hydrauliki | G,Bednarz | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
| Pracownia nr 14 | Pracownia elektryczna i elektroniczna | W.Ostrowski | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
| Pracownie nr 15 | Pracownia projektowania i programowania | G,Bednarz | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
6. | Pracownia nr 20 | Pracownia diagnostyki pojazdów | P.Chylak | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
|
| Pracownia napraw maszyn rolniczych | Wyznaczy kierownik szkolenia praktycznego | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
| Pracownia nr 22 | Pracownia pojazdów rolniczych | M.Urbanek | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
| Pracownia nr 25 | Pracownia eksploatacji maszyn rolniczych | J.Tałałaj | Prezentacja pracowni ok. 15 min. | |
INTERNAT SZKOŁY: – stołówka warsztaty z żywienia godz. 10.20 – 10.50 GRUPA NR 2, dwie klasy ósme – klasa 8D i 8C | |||||
| Pracownia gastronomiczna | Prezentacja zawodu kucharza | B. Naczk – Bogatko, M. Itrych , A. Wrycza | Prezentacja zawodu ok. 30 min. |
Po prezentacji była oczywiście degustacja:
Pogoda nam dopisała
O godz. 12.20 odbyło się pożegnanie naszych gości. Pani Vice Dyrektor Joanna Pielecka oraz doradca zawodowy Halina Solska życzyły młodzieży powodzenia na egzaminie ośmioklasisty oraz dokonania najlepszych wyborów szkół ponadpodstawowych.
WYJAZD ZSRCKP w Rusocinie na Międzynarodowe Targi AGRO SHOW BEDNARY
dnia 24 września 2021r.
Bardzo cenne doświadczenia zawodowe zdobywa nasza młodzież uczestnicząc na żywo w wydarzeniach takich jak międzynarodowe targi z zakresu mechanizacji, rolnictwa i nowoczesnych technologii
Wyjazd sprzyjał zdobywaniu wiedzy w atmosferze odprężenia i zabawy
Młodzież wspólnie z dyrekcją i kadrą dydaktyczną szkoły zapoznaje się z nowościami w technologiach z zakresu agrotroniki
Cały dzień nauki na świeżym powietrzu
Dziękujemy bardzo wszystkim za miłą atmosferę wyjazdu dydaktycznego a Pni Vice Kierownik Annie Brożek za organizację wycieczki umożliwiającej zdobywanie wiedzy poprzez uczestniczenie na żywo w tak wielkich wydarzeniach gospodarczych jak Agro Show Bednary 2021!
„Warsztaty mechatroniczne”
Link do relacji filmowej autorstwa pani Barbary Chudzik:
Miejsce – Pracownia Pneumatyki i Hydrauliki
Prowadzący zajęcia – Piotr Chylak
3. ĆWICZENIA Z LUTOWANIA ( sprawdzanie lutowania przy wykorzystaniu mikroskopu elektronicznego).
Miejsce – Pracownia Elektryczna i Elektroniczna
Prowadzący zajęcia – Wojciech Ostrowski
4. ĆWICZENIA Z OSCYLOSKOPEM ( urządzenie przeznaczone do diagnostyki czujników np. w samochodach).
Miejsce – Pracownia Elektryczna i elektroniczna
Prowadzący zajęcia – Wojciech Ostrowski
5. BUDOWANIE UKŁADÓW ELEKTRYCZNYCH PRZY WYKORZYSTANIU OPROGRAMOWANIA DO BUDOWY W/W UKŁADÓW.
Miejsce – Pracownia Elektryczna i Elektroniczna
Prowadzący zajęcia – Wojciech Ostrowski
6. PROGRAMOWANIE WINDY
Miejsce – Pracownia Projektowania i Programowania
Prowadzący zajęcia – Grzegorz Bednarz
7. PROGRAMOWANIE SYGNALIZACJI ŚWIETLNEJ NA SKRZYŻOWANIU.
Miejsce – Pracownia Projektowania i Programowania
Prowadzący zajęcia – Grzegorz Bednarz
8. ZAJĘCIA Z ROBOTEM:
A) POKAZ PRACY ROBOTA,
B) ĆWICZENIA Z ROBOTEM
Miejsce – Pracownia Urządzeń i Systemów Mechatronicznych
Prowadzący zajęcia –Grzegorz Bednarz, Piotr Chylak, Wojciech Ostrowski
Autor w/w harmonogramu
Piotr Chylak
————————————————-
Spotkanie Powiatowej Sieci Doradców Zawodowych w dn. 26 II 2019 r.
w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego
w Rusocinie
Program spotkania obejmował:
- Warsztaty – ZIMOWE SPOTKANIA Z MECHATRONIKĄ w trakcie warsztatów uczestnicy zostali zapoznani z budową układów pneumatycznych, techniką lutowania pod mikroskopem elektronicznym, pomiarami elektrycznymi w obwodach elektrycznych, programowaniem sterowników PLC na podstawie programowania wind.
- Prezentację oferty edukacyjnej ZSR CKP w Rusocinie na rok szkolny 2019/2020, oraz zwiedzanie nowoczesnych pracowni kształcenia zawodowego.
- Szkolenie warsztatowe na temat: „INFORMATYKA DLA NAUCZYCIELA” zastosowanie IT w pracy doradcy zawodowego.
Warsztaty mechatroniczne dla doradców zawodowych i pedagogów z powiatu gdańskiego.
Link do relacji filmowej ze spotkania Powiatowej Sieci Doradców Zawodowych:
https://www.facebook.com/zsrckp.rusocin/videos/390318765094514/
WARSZTATY W WOJEWÓDZKIM URZĘDZIE PRACY
5 PAŹDZIERNIKA 2018r.
,,Profesjonalny wizerunek poszukiwacza pracy’’
Uczniowie z klas: pierwszej, drugiej i trzeciej technikum mechatronika wspólnie z wychowawcą i doradcą zawodowym realizując:
uczestniczyli w warsztatach pod tytułem: ,,Profesjonalny wizerunek poszukiwacza pracy’’ zorganizowanych przez POWIATOWEGO DORADCĘ ZAWODOWEGO w Wojewódzkim Urzędzie Pracy – Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Gdańsku.
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w ćwiczeniach uczących współpracy i analizy dotyczących kompetencji niezbędnych dla wybranego kierunku kształcenia (zawodu), dokonali bilansu tych kompetencji w aspekcie: ,,Co mam? Co chcę mieć?’’.
Panie: Iwona Piotrowska i Agnieszka Prądzińska – Jędrzejek omówiły konstrukcję CV i listu motywacyjnego na podstawie przykładów oraz zwróciły uwagę na estetykę, kontekst i rodzaje umieszczanych zdjęć w CV (fotografia biznesowa, wizerunkowa).
Bezbłędna rozmowa kwalifikacyjna, życiorys i list motywacyjny drogą do zawodowego sukcesu!
W dniach 17 i 18 września 2018 r. w naszej szkole odbyły się zajęcia z doradcą zawodowym/asystentem EURES oraz z pośrednikiem pracy Młodzieżowego Centrum Kariery (Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Gdańsku).
Głównym celem zajęć z młodzieżą było zaprezentowanie bezbłędnej rozmowy kwalifikacyjnej. W trakcie uczestnikom zostały zaprezentowane trzy krótkie filmy ukazujące rozmowę kwalifikacyjną – rozmowę „porażkę”, rozmowę – „sukces” i na końcu w podsumowaniu przekazano najważniejsze rady w celu przygotowania się do idealnej rozmowy kwalifikacyjnej z przyszłym pracodawcą.
Zajęcia prowadzili państwo:
Pośrednik pracy: Rafał Niedźwiecki
Doradca zawodowy/stażysta EURES: Iwona Sabała
Autor zdjęć: Iwona Sabała
Relacja ze spotkania została opublikowana na stronie www.ohp.pl
Program realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
| |||
Cel | Zadania | Metody i formy realizacji | Oczekiwane rezultaty |
Określenie potrzeb uczniów w zakresie zawodoznawczym. | Wstępna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zakwalifikowanie uczniów do różnych form pomocy i zajęć doradczych. Zbadanie zapotrzebowania w zakresie działań doradczych. | Analiza programów nauczania poszczególnych przedmiotów. Analiza opinii poradni psychologiczno- pedagogicznych.
Opracowanie indywidualnych planów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja indywidualnych zajęć doradczych. | Nauczyciele znają potrzeby uczniów, indywidualizują pracę edukacyjno-wychowawczą. Doradca zawodowy/pedagog i wychowawcy kwalifikują uczniów do różnych form wsparcia i pomocy doradczej. Uczniowie dokonują wstępnej samooceny w zakresie posiadanej wiedzy i wyrażają chęć skorzystania z różnych form pomocy doradczej. |
Informowanie rodziców. | Udostępnienie rodzicom informacji o Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego. | Prezentacja głównych celów i zadań doradcy zawodowego.
Zwrócenie uwagi na rolę rodzica w procesie informacyjno-doradczym. | Rodzice znają założenia pracy doradczej szkoły na rzecz uczniów. |
Rozwijanie wiedzy uczniów na temat świata zawodów i rynku pracy. | Pomoc uczniom w gromadzeniu dokumentacji o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim
zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych. Poznanie form zatrudnienia | Lekcje Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz poznanie zasad ergonomii pracy. Zbieranie informacji o prawach i obowiązkach pracownika oraz pracodawcy, dostosowanie stanowiska pracy do wymogów ergonomii. | Uczniowie znają wymogi Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz poznanie zasady ergonomii pracy, potrafią dopasować swoje stanowisko pracy w danym zawodzie do wymogów ergonomii. |
Zapoznanie ze specyfiką pracy w konkretnych zawodach.
Odbywanie stażu pracy. | Uczeń zna sytuację na lokalnym rynku pracy, odbywa staż pracy. | ||
Uświadomienie zależności w kontekście posiadanych kwalifikacji, z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy i zawodów przyszłości oraz zapotrzebowania rynku pracy. | Przedstawienie wymaganych kwalifikacji dla poszczególnych zawodów w danym cyklu kształcenia | Uczeń zna wymagania potrzebne do wykonywania określonego zawodu, interesuję się zawodami przyszłości oraz innowacyjnymi trendami na rynku pracy | |
Poznawanie własnych zasobów. | Właściwe przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej. | Konsultacje z doradcą zawodowym. Godzina wychowawcza | Uczeń rozumie siebie, prawidłowo postrzega posiadane zasoby. Pracuje nad własnym rozwojem. |
Nabycie umiejętności autoprezentacji.
Poznanie zasad prowadzenia korespondencji formalnej. Nabycie umiejętności komunikowania się, załatwiania spraw. | Mówienie o sobie, swoim wyglądzie, zainteresowaniach. – sztuka autoprezentacji (Job interview),
Poznawanie słownictwa odnoszącego się do cech osobowości oraz słownictwa dotyczącego różnych zawodów. Pisanie formalnej korespondencji | Zajęcia z doradcą zawodowym.
Godzina wychowawcza. Indywidualne konsultacje. | Uczeń posiada umiejętność zaprezentowania się.
Opisuje swój wygląd. Podaje cechy osobowości. Nazywa wybrane zawody. Stosuje zasady pisania korespondencji formalnej podanie, kwestionariusz osobowy. Prowadzi dialogi np. z przyszłym pracodawcą. |
Przygotowanie uczniów do podejmowania działalności gospodarczej. | Zapoznanie z podstawową wiedzą z zakresu przedsiębiorczości (zagadnienia prawne, jak założyć i prowadzić własną firmę). | Analiza dokumentów przepisów prawnych. Zajęcia praktyczne. | Uczeń trafnie interpretuje przepisy prawa dotyczące podejmowania działalności gospodarczej. |
Przygotowanie do planowania własnego rozwoju zawodowego | Zapoznanie z podstawowymi prawami rządzącymi rynkiem pracy:
– rozmowa kwalifikacyjna, – jak formułować ogłoszenie, jak czytać ogłoszenia o pracy – wzory pism urzędowych (redagowanie dokumentów, pisanie CV, list motywacyjny). | Metody słowne.
Zajęcia praktyczne. Indywidualne konsultacje. Targi Pracy i Edukacji. | Uczeń potrafi przygotować dokumenty niezbędne do poszukiwania pracy oraz przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej,
poprawnie interpretuje i formułuje treści ogłoszeń rekrutacyjnych. Rozumie korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie, pracuje nad rozwojem osobistym i zawodowym. Analizuje możliwości kontynuowania dalszej nauki. |
Poznanie elementów składowych podania, życiorysu oraz portfolio. | „Życiorys i podanie” – redagowanie dokumentów aplikacyjnych. Opracowane i zaprezentowanie własnego portfolio. | Metody słowne. Zajęcia praktyczne.
Indywidualne konsultacje. | Zna elementy składowe podania życiorysu. Wie, jakie są zasady stosowania listy motywacyjnego, poprawnie redaguje podanie, list motywacyjny, życiorys i portfolio. |
Ukształtowanie umiejętności komunikowania się ucznia z otoczeniem i pracy w zespole | Kształcenie umiejętności niezbędnych na współczesnym rynku pracy np. asertywność,
komunikacja interpersonalna, praca w zespole. | Praca w oparciu o materiały multimedialne. Metody podające i eksponujące | Uczeń identyfikuje własne umiejętności i prezentuje posiadane predyspozycje zawodowe. |
Poznanie problemów związanych ze swobodą przepływu pracowników
w Unii Europejskiej | Prawo Polaków do pracy w na terenie Unii Europejskiej | Godzina z wychowawcą/doradcą zawodowym. Grupowe spotkania uczniów z zaproszonymi ekspertami Europejskich Służb Zatrudnienia EURES | Uczeń: zna problemy związane ze swobodnym przepływem pracowników w krajach Unii Europejskiej.
Zna swoje prawa na terenie UE. |
Współpraca z gimnazjami/szkołami podstawowymi w promowaniu zawodów nauczanych w ZSRCKP w Rusocinie | Przedstawienie kandydatom oferty szkół branżowych ZSRCKP w Rusocinie oraz przybliżenie specyfiki zawodów nauczanych w szkole | Targi szkół, warsztaty, dni otwarte szkół,
godzina z wychowawcą/doradcą zawodowym | Uczeń III klasy gimnazjum i VIII klasy szkoły podstawowej zna zawody nauczane w ZSRCKP w Rusocinie |
Program realizacji Wewnątrzszkolnego systemu Doradztwa Zawodowego
w branżowych szkołach I stopnia na rok szkolny 2018/19 współrealizują:
- doradca zawodowy w ramach rozmów doradczych (zajęć indywidualnych) oraz godzin wychowawczych i zastępstw (zajęć grupowych) dotyczących m.in.: świadomego wyboru zawodu, aktywnego poszukiwania pracy, radzenia sobie z problemami, technik uczenia się, poznania siebie z wykorzystywaniem testów psychologicznych, testów zainteresowań zawodowych, dostępnej literatury oraz materiałów multimedialnych,
- pedagog szkolny w ramach udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom powinien rozpoznawać indywidualne problemy i w razie zaistnienia potrzeby kierować ich do doradcy zawodowego,
- wychowawcy klas prowadząc zajęcia związane z wychowaniem uczniów oraz przygotowaniem ich do dorosłego życia w tym podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych i świadomego planowania kariery zawodowej w ramach godzin wychowawczych,
- nauczyciele w ramach realizacji podstawy programowej i programów nauczania poszczególnych przedmiotów,
- wychowawcy internatu/opiekunowie kółek zainteresowań prowadząc zajęcia rozwijające zainteresowania i pasje uczniów ukierunkowując je pod kątem kreowania przyszłej kariery,
- samorząd szkolny w ramach realizacji swoich zadań, może zgłaszać zapotrzebowania doradcze wśród uczniów,
- dyrekcja szkoły organizując zajęcia edukacyjne w szkole oraz imprezy okolicznościowe, które można wzbogacić o elementy poradnictwa zawodowego np.: spotkania z rodzicami, przedstawicielami zakładów pracy, instytucji pośrednictwa zatrudnienia, studentami i przedstawicielami wyższych uczelni,
- kierownik szkolenia praktycznego organizując praktyki zawodowe i zajęcia praktyczne (pomoc w nabywaniu kwalifikacji zawodowych: wybór odpowiedniej specjalności, opanowanie umiejętności pracowniczych, tytuły zawodowe),
- rodzice i opiekunowie uczniów, jako osoby zainteresowane wraz z swoimi dziećmi/podopiecznymi korzystający w razie potrzeby z pomocy doradczej szkolnego doradcy zawodowego,
- pielęgniarka szkolna prowadząc badania bilansu zdrowia i profilaktykę prozdrowotną uczniów ukierunkowaną na aspekty wymogów zdrowotnych w konkretnym zawodzie,
- Instytucje współpracujące ze szkołą: organy samorządowe, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, hotele realizujące praktykę zawodową uczniów, urzędy pracy, instytucje pośrednictwa pracy, Państwowa Inspekcja Pracy, wyższe uczelnie oraz inne organizacje.
Doradca zawodowy jest koordynatorem prowadzącym poradnictwo indywidualne i grupowe
w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie.
Po zrealizowaniu planu zadań doradca zawodowy sporządza sprawozdanie z realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego za dany rok szkolny. Sprawozdanie jest przedstawione Radzie Pedagogicznej i przekazane do Dyrekcji Zespołu Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie w celu sporządzenia sprawozdania ogólnego.
———————————————————————————–
Dnia 29 maja 2018r.
Naszej młodzieży została zaprezentowana oferta Europejskich Służb Zatrudnienia EURES, którą przedstawiła uczniom Pani Iwona Sabała, doradca zawodowy – stażysta / asystent EURES reprezentująca Młodzieżowe Centrum Kariery
Polskich Kolejarzy 4
83-000 Pruszcz Gdański
tel.: (58) 305 43 78
Artykuł ze spotkania znajduje się na stronie: www.pomorska.ohp.pl
——————————————————————————————————————–
TARGI PRACY i EDUKACJI
pod nazwą:
„Nauka i praca drogą do samorozwoju i sukcesu”,
odbyły się dnia
28 marca 2018r.
W programie targów były:
- prezentacje ofert pracy dla młodzieży – w kraju i za granicą
- warsztaty organizowane przez doradców zawodowych
- możliwość skorzystania z indywidualnych porad doradcy zawodowego
- punkt informacyjny pośrednika pracy – konsultacje CV, porady dotyczące rozmowy kwalifikacyjnej i metod poszukiwania pracy
- prezentacje firm oraz agencji zatrudnienia
- prezentacje ofert szkół dla dorosłych
Współorganizatorem targów
było
Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Gdańsku
Młodzieżowe Centrum Kariery
Punkt Pośrednictwa Pracy
ul. Polskich Kolejarzy 4
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: (58) 305 43 78
———————————————————————————————————-
Zajęcia z doradztwa zawodowego
z pośrednikiem pracy panią Dorotą Botkowską dla uczniów dotyczące poruszania się po rynku pracy oraz mowy ciała i kompetencji miękkich
reprezentującą
Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Gdańsku
Młodzieżowe Centrum Kariery
Punkt Pośrednictwa Pracy
ul. Polskich Kolejarzy 4
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: (58) 305 43 78
Plan działań doradcy zawodowego | |||
Cel | Zadania | Metody i formy realizacji | Oczekiwane rezultaty |
Określenie potrzeb uczniów w zakresie zawodoznawczym. | Wstępna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zakwalifikowanie uczniów do różnych form pomocy i zajęć doradczych. Zbadanie zapotrzebowania w zakresie działań doradczych. | Analiza programów nauczania poszczególnych przedmiotów. Analiza opinii poradni psychologiczno- pedagogicznych.
Opracowanie indywidualnych planów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja indywidualnych zajęć doradczych. | Nauczyciele znają potrzeby uczniów, indywidualizują pracę edukacyjno-wychowawczą. Doradca zawodowy/pedagog i wychowawcy kwalifikują uczniów do różnych form wsparcia i pomocy doradczej. Uczniowie dokonują wstępnej samooceny w zakresie posiadanej wiedzy i wyrażają chęć skorzystania z różnych form pomocy doradczej. |
Informowanie rodziców. | Udostępnienie rodzicom informacji o Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego. | Prezentacja głównych celów i zadań doradcy zawodowego.
Zwrócenie uwagi na rolę rodzica w procesie informacyjno-doradczym. | Rodzice znają założenia pracy doradczej szkoły na rzecz uczniów. |
Rozwijanie wiedzy uczniów na temat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz poznanie zasad ergonomii pracy. | Pomoc uczniom w gromadzeniu dokumentacji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz poznanie zasad ergonomii pracy | Lekcje Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz poznanie zasad ergonomii pracy. Zbieranie informacji o prawach i obowiązkach pracownika oraz pracodawcy, dostosowanie stanowiska pracy zgodnie z wymogami ergonomii pracy dla osób niepełnosprawnych. | Uczniowie znają wymogi Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz poznanie zasady ergonomii pracy, potrafią dopasować swoje stanowisko pracy w danym zawodzie do wymogów ergonomii. |
Zapoznanie ze specyfiką pracy w konkretnych zawodach.
Poznanie mechanizmów i przyczyn oraz następstw nieszczęśliwych wypadków w pracy. | Uczeń zna sytuację na lokalnym rynku pracy | ||
Uświadomienie zależności pomiędzy nieprzestrzeganiem przepisów BHiP i konsekwencjami nieszczęśliwych wypadków. | Przedstawienie przepisów BHP wymaganych w poszczególnych zawodach | Uczeń zna wymagania ergonomii pracy potrzebne do wykonywania określonego zawodu | |
Kształtowanie umiejętności zaprezentowania siebie. Uświadomienie mocnych stron (samoocena). Wzmocnienie poczucia własnej wartości uczniów. | Właściwe przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej. | Zajęcia z doradcą zawodowym. Godzina wychowawcza | Uczeń lepiej rozumie siebie. Prawidłowo postrzega własne zalety i wady, wyraża własne opinie. Pracuje nad własnym rozwojem. |
Nabycie umiejętności autoprezentacji.
Poznanie zasad prowadzenia korespondencji formalnej. Nabycie umiejętności komunikowania się, załatwiania spraw. | Mówienie o sobie, swoim wyglądzie, zainteresowaniach. – sztuka autoprezentacji (Job interview),
Poznawanie słownictwa odnoszącego się do cech osobowości. Poznawanie słownictwa dotyczącego różnych zawodów. Pisanie formalnej korespondencji | Zajęcia z doradcą zawodowym.
Godzina wychowawcza. Indywidualne konsultacje. | Uczeń posiada umiejętność zaprezentowania się.
Opisuje swój wygląd. Podaje cechy osobowości. Nazywa wybrane zawody. Stosuje zasady pisania korespondencji formalnej podanie, kwestionariusz osobowy. Prowadzi dialogi np. z przyszłym pracodawcą. |
Przygotowanie uczniów do podejmowania działalności gospodarczej. | Zapoznanie z podstawową wiedzą z zakresu przedsiębiorczości (zagadnienia prawne, jak założyć i prowadzić własną firmę). | Analiza dokumentów przepisów prawnych. Zajęcia praktyczne. | Uczeń trafnie interpretuje przepisy prawa dotyczące podejmowania działalności gospodarczej. |
Przygotowanie do planowania własnego rozwoju zawodowego | Zapoznanie z podstawowymi prawami rządzącymi rynkiem pracy:
– rozmowa kwalifikacyjna, – jak formułować ogłoszenie, jak czytać ogłoszenia o pracy – wzory pism urzędowych (redagowanie dokumentów, pisanie CV, list motywacyjny). | Metody słowne.
Zajęcia praktyczne. Indywidualne konsultacje. Targi Pracy i Edukacji. | Uczeń potrafi przygotować dokumenty niezbędne do poszukiwania pracy oraz przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej,
poprawnie interpretuje i formułuje treści ogłoszeń rekrutacyjnych. |
Poznanie elementów składowych podania i życiorysu. | „Życiorys i podanie” – redagowanie dokumentów aplikacyjnych | Metody słowne. Zajęcia praktyczne.
Indywidualne konsultacje. | Zna elementy składowe podania życiorysu. Wie, jakie są zasady stosowania listy motywacyjnego, poprawnie redaguje podanie i życiorys. |
Ukształtowanie umiejętności komunikowania się ucznia z otoczeniem i pracy w zespole | Kształcenie umiejętności niezbędnych na współczesnym rynku pracy np. asertywność,
komunikacja interpersonalna, praca w zespole. | Praca w oparciu o materiały multimedialne. Metody podające i eksponujące | Uczeń identyfikuje własne umiejętności i prezentuje posiadane predyspozycje zawodowe. |
Poznanie problemów związanych ze swobodą przepływu pracowników w Unii Europejskiej.Wskazanie konsekwencji przyznania polskim obywatelom prawa do pracy w Unii Europejskiej | Prawo Polaków do pracy w na terenie Unii Europejskiej | Godzina z wychowawcą/doradcą zawodowym | Uczeń: zna problemy związane ze swobodnym przepływem pracowników w krajach Unii Europejskiej.
Zna swoje prawa na terenie UE. |
Współpraca z gimnazjami w promowaniu zawodów nauczanych w ZSRCKP w Rusocinie | Przedstawienie gimnazjalistom oferty szkół zawodowych ZSRCKP w Rusocinie oraz przybliżenie specyfiki zawodów nauczanych w szkole | Targi szkół, dni otwarte gimnazjum,
godzina z wychowawcą/doradcą zawodowym | Uczeń: zna zawody nauczane w ZSRCKP w Rusocinie |
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego współrealizują:
- doradca zawodowy w ramach rozmów doradczych (zajęć indywidualnych) oraz godzin wychowawczych i zastępstw (zajęć grupowych) dotyczących m.in.: świadomego wyboru zawodu, aktywnego poszukiwania pracy, radzenia sobie z problemami, technik uczenia się, poznania siebie z wykorzystywaniem testów psychologicznych, testów zainteresowań zawodowych, dostępnej literatury oraz materiałów multimedialnych,
- pedagog szkolny w ramach udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom powinien rozpoznawać indywidualne problemy i w razie zaistnienia potrzeby kierować ich do doradcy zawodowego,
- wychowawcy klas prowadząc zajęcia związane z wychowaniem uczniów oraz przygotowaniem ich do dorosłego życia w tym podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych i świadomego planowania kariery zawodowej w ramach godzin wychowawczych,
- nauczyciele w ramach realizacji podstawy programowej i programów nauczania poszczególnych przedmiotów,
- wychowawcy internatu/opiekunowie kółek zainteresowań prowadząc zajęcia rozwijające zainteresowania i pasje uczniów ukierunkowując je pod kątem kreowania przyszłej kariery,
- samorząd szkolny w ramach realizacji swoich zadań, może zgłaszać zapotrzebowania doradcze wśród uczniów,
- dyrekcja szkoły organizując zajęcia edukacyjne w szkole oraz imprezy okolicznościowe, które można wzbogacić o elementy poradnictwa zawodowego np.: spotkania z rodzicami, przedstawicielami zakładów pracy, instytucji pośrednictwa zatrudnienia, studentami i przedstawicielami wyższych uczelni,
- kierownik szkolenia praktycznego organizując praktyki zawodowe i zajęcia praktyczne (pomoc w nabywaniu kwalifikacji zawodowych: wybór odpowiedniej specjalności, opanowanie umiejętności pracowniczych, tytuły zawodowe),
- rodzice i opiekunowie uczniów, jako osoby zainteresowane wraz z swoimi dziećmi/podopiecznymi korzystający w razie potrzeby z pomocy doradczej szkolnego doradcy zawodowego,
- pielęgniarka szkolna prowadząc badania bilansu zdrowia i profilaktykę prozdrowotną uczniów ukierunkowaną na aspekty wymogów zdrowotnych w konkretnym zawodzie,
- Instytucje współpracujące ze szkołą: organy samorządowe, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, hotele realizujące praktykę zawodową uczniów, urzędy pracy, instytucje pośrednictwa pracy, Państwowa Inspekcja Pracy, wyższe uczelnie i inne powołane w tym celu organizacje.
Doradca zawodowy jest koordynatorem prowadzącym poradnictwo indywidualne i grupowe
w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie.
Po zrealizowaniu planu zadań doradca zawodowy sporządza sprawozdanie z realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego za dany rok szkolny. Sprawozdanie jest przedstawione Radzie Pedagogicznej i przekazane do Dyrekcji Zespołu Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie w celu sporządzenia sprawozdania ogólnego.
Data zatwierdzenia: 13-09-2018r.
Opracował szkolny doradca zawodowy
Spotkania dla młodzieży
z ekspertami
Paniami Dorotą Botkowską – pośrednikiem pracy
i Anną Schindler doradcą
Młodzieżowego Centrum Kariery w Pruszczu Gdańskim
ul. Polskich Kolejarzy 4
83-000 Pruszcz Gdański
tel.: (58) 305 43 78
SZKOLENIE
Państwowej Inspekcji Pracy
dla młodzieży
Wykłady na temat bezpiecznej pracy z maszynami rolniczymi
Najczęstsze przyczyny nieszczęśliwych wypadów
Kodeks pracy
Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy
Relacje ze spotkania Powiatowej Sieci Doradców Zawodowych:
http://rozwoj-edukacji.gdanski.pl/index.php/doradztwo-zawodowe
UWAGA!
TRWA REKRUTACJA NA SZKOLENIE
zawodowe realizowane w oparciu o zasoby Wioski Zawodów Ginących w ECKiW w Roskoszy.
Ochotnicze Hufce Pracy zapraszają osoby bezrobotne, poszukujące pracy oraz osoby uczące się, w wieku 18-25 lat, chcące uzupełnić swoje kwalifikacje w nietypowych i już mało znanych zawodach, atrakcyjnych na rynku pracy.
Zapraszamy uczniów ostatniej klasy ZSZ, uczących się w zawodach: ślusarz, stolarz, murarz/tynkarz/monter zabudowy i robót wykończeniowych, kucharz i zawody pokrewne, krawiec, dekarz oraz absolwentów w/w kierunków, do poszerzenia swoich kwalifikacji poprzez udział w szkoleniach z zakresu ginących zawodów. Zawody, w których szkolimy:
– ślusarz w zawodzie: kowal, podkuwanie koni, kowalstwo artystyczne
– stolarz w zawodzie: renowacja mebli, kołodziej, bednarz
– murarz/tynkarz/monter zabudowy i robót wykończeniowych w zawodzie: zdun
– kucharz w zawodzie: cukiernik, piekarz wg tradycyjnych receptur, wędliniarz, masarz
– krawiec w zawodzie: tkacz
– dekarz w zawodzie: strzechacz, gonciarz.
Kursy będą realizowane w Europejskim Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Roskoszy. Uczestnikom szkolenia zapewniamy nocleg, wyżywienie oraz zwrot kosztów dojazdu do ośrodka. Planujemy organizację kilku turnusów kursu, od marca do października 2017 r, a jeden kurs trwa średnio 96 godzin dydaktycznych realizowanych w ciągu 12 dni.
Zgłoszenia należy dokonać w Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Gdańsku, Czerwony Dwór 25, tel. (58) 301 80 31, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Osoby zainteresowane powyższą ofertą zapraszamy do kontaktu również poza podstawowym naborem
(po 15.03.17), ponieważ szkolenia będą organizowane cyklicznie.
Propozycje zajęć otwartych w miesiącach
luty – marzec 2017r.:
WARSZTATY Z ŻYWIENIA
TEMAT:
– wariacje naleśnikowe,
– desery
Odpowiedzialne Panie: Basia Chudzik i Bogusia Naczk – Bogatko
WARSZTATY Z HOTELARSTWA
TEMAT1: Prezentacja procedury przyjęcia gościa do hotelu – procedura chcek-in.
TEMAT2: „Czy jest Pan/Pani VIP-em?” – przyjęcie Bardzo Ważnego Gościa do hotelu.
TEMAT3: Rodzaje zastawy stołowej i wzory składania serwetek.
TEMAT4: „Barista w domu” – metody parzenia kawy.
TEMAT5: Stół na różne okazje.
Odpowiedzialne Panie: Ania Wrycza, Ela Grabkowska
TEMAT: Sztuka układania ręczników jako element dekoracyjny w pokoju hotelowym.
Odpowiedzialna: Pani Bożenka Lesiak
WARSZTATY NAUKOWO – BADAWCZE:
TEMAT: „Czy przyczyną śmierci Napoleona I Bonaparte było zatrucie arszenikiem?”
Odpowiedzialna Pani: Irmina Buczek
TEMAT: Nie samą nauką żyje człowiek – czyli jak spędzamy wolny czas w Internacie.
1. Zajęcia sportowe
2. Prezentacja kroniki
3. Zapoznanie się z jadłospisem
4. Prezentacja pokoi
Odpowiedzialna: Pani Bożenka Lesiak
WARSZTATY MECHANICZNE:
TEMAT 1: Obsługa i użytkowanie opryskiwacza ciągnikowego.
Odpowiedzialny: Pan Ryszard Przędziuk
TEMAT 2: Diagnostyka i naprawa alternatora.
Odpowiedzialny: Pan Krzysztof Kamoń
TEMAT 3: Użytkowanie ładowacza chwytakowego.
Odpowiedzialny: Pan Jan Tałałaj
TEMAT 4: Toczenie powierzchni kształtowych.
Odpowiedzialny: Pan Zdzisław Romanowski
TEMAT 5: Gwintowanie nożem tokarskim.
Odpowiedzialny: Pan Zdzisław Romanowski
TEMAT 6: Naprawa i regulacja wtryskiwaczy ciągnika.
Odpowiedzialny: Pan Zbigniew Dymek
TEMAT 7: Diagnostyka komputerowa samochodu osobowego.
Odpowiedzialny: Pan Piotr Chylak
TEMAT 8: Obsługa i użytkowanie siewnika uniwersalnego.
Odpowiedzialny: Pan Ryszard Przędziuk
TEMAT 9: Obsługa i użytkowanie kombajnu do zbioru ziemniaków.
Odpowiedzialny: Pan Ryszard Przędziuk
TEMAT 9: Użytkowanie pługa zawieszanego, obracalnego.
Odpowiedzialny: Pan Jan Tałałaj
TEMAT 10: Wymiarowanie wałków. Pomiar twardości.
Odpowiedzialny: Pan Alfred Makowski
TEMAT 11: Diagnostyka i naprawa rozrusznika.
Odpowiedzialny: Pan Krzysztof Kamoń
TEMAT 12: Pomiary układu korbowo-tłokowego.
Odpowiedzialny: Pan Zbigniew Dymek
……………………………………………………………………………………………………..
PROJEKT
„OBUDŹ SWÓJ POTENCJAŁ”
ZAPRASZAMY MŁODZIEŻ SPEŁNIAJĄCĄ PONIŻSZE KRYTERIA:
- wiek 18-24 lata
- osoba pozostająca bez zatrudnienia, nieucząca się
- osoba niezarejestrowana w Urzędzie Pracy
- mile widziane osoby z niepełnosprawnościami
CO OFERUJEMY?
Indywidualne i kompleksowe podejście do każdego z uczestników, formy pomocy skonstruowane tak, aby pomagać rozwiązywać problemy konkretnej młodej osoby.
- kurs zawodowy
- kurs językowy
- podstawowy kurs komputerowy
- kurs ECDL (kurs komputerowy kończący się egzaminem i dający możliwość uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych)
- kurs prawa jazdy kat. B
- kurs przedsiębiorczości
- warsztaty z zakresu kreowania wizerunku połączone z usługą stylisty
- zajęcia z doradcą zawodowym
- wsparcie psychologiczne
- staż zawodowy ze stypendium
Dla uczestników projektu:
– ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków,
– ubezpieczenie zdrowotne na czas trwania projektu,
– dofinansowanie dojazdów na zajęcia,
– wyżywienie w dniach trwania zajęć przewidzianych w projekcie,
– refundacja kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7 lub osobą zależną,
– stypendia szkoleniowe – jednorazowo w wysokości 997,40 zł (netto) dla każdego uczestnika, który pomyślnie ukończy kurs zawodowy,
– stypendia stażowe w wysokości 997,40 zł (netto) dla każdego uczestnika co miesiąc przez okres trwania stażu (3 miesiące).
Dla pracodawców:
– refundacja kosztów wyposażenia stanowiska pracy w związku z odbywanym przez uczestnika stażem.
Projekt obejmuje pakiet szkoleń, które będą się odbywały w Pruszczu Gdańskim oraz trzymiesięczny staż zawodowy (wraz ze stypendium dla stażystów).
Osoby zainteresowane prosimy o kontakt z
Młodzieżowym Centrum Kariery OHP w Pruszczu Gdańskim
ul. Polskich Kolejarzy 4
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: (58) 305 43 78
W dniach 8-9 marca 2016r. odbyły się spotkania z ekspertami
Młodzieżowego Centrum Kariery w Pruszczu Gdańskim
ul. Polskich Kolejarzy 4
83-000 Pruszcz Gdański
tel.: (58) 305 43 78
Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Gdańsku
www.pomorska.ohp.pl
W czasie zajęć młodzież m.in. zobaczyła film na temat budowania kompetencji miękkich.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
I. Wstęp
Wraz z rozwojem technologicznym i gospodarczym pojawił się problem dostosowania wiedzy i umiejętności oraz kwalifikacji młodego pokolenia do wymagań rynku pracy. Zespół Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie podejmuje działania zmierzające do redukcji tego problemu poprzez udzielanie pomocy młodym ludziom wkraczającym na rynek pracy.
Standardy Unii Europejskiej gwarantują dostępność i powszechność usług doradczych dla uczniów na terenie szkoły. Przepisy polskiego prawa zobowiązują placówki oświatowe do systemowego przygotowania uczniów do znalezienia pracy oraz trafnego wyboru kierunku kontynuacji nauki.
Argumentując potrzebę opracowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego należy podkreślić następujące aspekty:
- Usytuowanie blisko uczniów profesjonalnej pomocy, zwiększającej skuteczność podejmowanych decyzji edukacyjnych i zawodowych, redukując koszty dojazdu do tego typu placówek;
- Minimalizowanie przyszłych kosztów społecznych wynikających z biedy i pauperyzacji społeczeństwa, a w tym bezrobocia wśród młodych ludzi, skutków materialnych i psychologicznych wynikających z niewłaściwego budowania kariery zawodowej;
- Opracowanie i wdrożenie systemowych oddziaływań na uczniów w ramach realizacji zajęć planowych programów nauczania w szkole ponadgimnazjalnej oraz uzupełnianie ich dodatkowymi zajęciami grupowymi i indywidualnymi realizowanymi metodami aktywnymi;
- Udzielanie uczniom klas kończących doraźnej pomocy w wyborze i selekcji informacji dotyczących edukacji i rynku pracy, zgodnie z planowanym wyborem zatrudnienia lub kierunkiem dalszego rozwoju zawodowego;
- Działania indywidualne z uczniem w zakresie planowania jego osobistej kariery zawodowej ukierunkowane na zaangażowanie się i aktywne poszukiwanie pracy oparte o kompetencje zawodowe oraz wiarę w swoje umiejętności;
- Dostosowanie polskich szkół do zmieniających się wymogów rynku pracy oraz standardów Unii Europejskiej.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, stwarza uczniowi możliwość zdobycia wiedzy
i umiejętności niezbędnych do odnalezienia swojego miejsca na drodze kariery zawodowej – poznania siebie i własnych predyspozycji zawodowych, zasad rządzących rynkiem pracy i edukacji, uzyskania informacji o lokalnym rynku pracy oraz zaplanowania własnej kariery szkolnej i zawodowej.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego skierowany jest przede wszystkim do uczniów Zespołu Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie, ale również do ich rodziców oraz innych pracowników szkoły. Obejmuje wszystkie działania wychowawcze szkoły, rodziców i innych osób, grup i instytucji mających na celu przygotowanie młodzieży do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych oraz planowania swej kariery zawodowej. Proces edukacji realizowany w sytuacjach wychowawczych służy kształtowaniu aspiracji życiowych ucznia, kształtuje samoocenę jego możliwości intelektualnych, zainteresowań, zdolności, cech charakteru. Obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami (Radą Pedagogiczną). Ma charakter planowych działań.
II. Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej nakłada obowiązek prowadzenia działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Rozporządzenie określa zadania doradcy, wskazuje, w jaki sposób szkoła powinna wspierać uczniów, wpisując działania w obszar pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Konieczność udzielania uczniom pomocy w wyborze zawodu i kierunku kształcenia regulują następujące przepisy:
Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz.U. z 2006r., Nr 97,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r., Nr 11, poz.114).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532);
Doradztwo zawodowe realizuje działania Statutowe Zespołu Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie – określa w szczególności:
Szkoła organizuje wewnątrzszkolne doradztwo w zakresie znalezienia zatrudnienia oraz wyboru kierunku dalszego kształcenia, również współdziała z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Pruszczu Gdańskim oraz instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego realizuje następujące cele:
- gromadzenie informacji dotyczących rynku pracy;
- gromadzenie informacji na temat różnych zawodów;
- gromadzenie informacji na temat uczelni wyższych oraz innych instytucji szkolących;
- szkolenia z zakresu efektywnego poszukiwania pracy;
- pomoc psychologiczną w określaniu własnych predyspozycji zawodowych;
- prowadzenie zajęć z zakresu: motywacji, komunikacji interpersonalnej, profilaktyki antystresowej, technik negocjacji, rozwiązywania konfliktów, asertywności itp.;
- kształtowanie umiejętności gromadzenia dokumentacji przydatnej podczas poszukiwania pracy.
- Realizacja celów odbywa się poprzez:
- organizację spotkań z przedstawicielami urzędu pracy i zakładów pracy, wyższych uczelni, ekspertami oraz studentami;
- współpracę z instytucjami świadczącymi pomoc w zakresie poradnictwa zawodowego np. Wojewódzkim oraz Powiatowym Urzędem Pracy;
- realizację tematyki związanej z orientacją zawodową na godzinach z wychowawcą klasy i lekcjach innych przedmiotów;
- wizualną propagandę;
- indywidualne poradnictwo zawodowe.
- Dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela – doradcę zawodowego oraz tworzy biuro karier.
III. Założenia
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje:
ORIENTACJĘ ZAWODOWĄ, która stanowi wszelkie działania wychowawcze nauczycieli, wychowawców, rodziców i innych osób, grup i instytucji mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, jej ważnym elementem jest podejmowanie następujących po sobie decyzji wyboru szkoły, zawodu oraz zatrudnienia.
DORADZTWO ZAWODOWE, które jest świadczeniem pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru szkoły, zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego ucznia i udzielanie mu informacji zawodowych, podawanie instrukcji, sugestii oraz innych wskazówek.
INFORMACJĘ ZAWODOWĄ, którą stanowią zbiory danych potrzebnych uczniowi do podejmowania właściwych decyzji zawodowych związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu kształcenia i rozwoju zawodowego ucznia oraz rodzaju podejmowanych decyzji.
PORADNICTWO ZAWODOWE będące systemowym długofalowym i wieloetapowym działań wychowawczych towarzyszących uczniowi w trakcie jego rozwoju zawodowego. Obejmuje ono całokształt zadań związanych z udzielaniem uczniom niepełnoletnim i osobom dorosłym pomocy przy planowaniu, tworzeniu i rozwoju ich kariery, przynoszącej im satysfakcję i sukces w życiu zawodowym.
Orientacja zawodowa jest ważnym zadaniem wychowawczym szkoły i jest zawarta w Statucie Zespołu Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie.
Adresatami wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego są: uczniowie, rodzice, wychowawcy, nauczyciele oraz lokalne środowisko. Obejmuje indywidualną i grupową pracę, ma charakter zaplanowanych działań systemowych realizowanych w cyklu kształcenia zawodowego dla poszczególnych zawodów, na przedmiotach ogólnokształcących i zawodowych, lekcjach wychowawczych oraz innych zajęciach pozalekcyjnych i wyjściach pozaszkolnych uczniów.
Wewnątrzszkolny system doradztwa i poradnictwa zawodowego realizowany jest przez nauczycieli wszystkich przedmiotów i typów szkół przy współpracy z doradcą zawodowym.
Diagnozą potrzeb doradczych uczniów, ich analizą, doborem i dostosowaniem podejmowanych działań zajmuje się doradca zawodowy, który w porozumieniu z wychowawcą klasy, rodzicami/opiekunami, dyrekcją, pedagogiem ew. gronem pedagogicznym opracowuje indywidualny program doradczy.
Nauczyciele realizujący elementy doradztwa zawodowego na swoich przedmiotach mogą korzystać z pomocy doradcy zawodowego i konsultować się z nim w razie zaistnienia takiej potrzeby.
IV. Treści programowe:
Treści zawodoznawcze zawarte są w programach nauczania dla konkretnych zawodów i realizowane przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów w danym cyklu kształcenia:
l.p. | Przedmiot | Tematyka/zagadnienia | Klasy | Ralizujący | Termin realizacji | ||
Przedmioty ogólnokształcące: | |||||||
1. | Język polski | – wypowiedź językowa, – pisanie, redagowanie tekstów szczególnie dotyczących pracy zawodowej. | Uczniowie wszystkich klas | Nauczyciele języka polskiego | Okres nauczania przedmiotu | ||
2. | Język angielski | -wyrażanie zamierzeń i planów zawodowych na przyszłość, -opis zaplanowanych czynności na przyszłość, -poszukiwanie pracy, przeglądanie ofert pracy, rozumienie treści ogłoszeń o pracę, -sporządzenie pism w sprawach pracy-poznanie popularnych zawodów i związanych z nimi czynności,-poznanie warunków pracy i zatrudnienia,-poznanie słownictwa związanego ze światem zawodów i zatrudnieniem. | Uczniowie wszystkich klas, w których nauczany jest przedmiot | Nauczyciele języka angielskiego | Okres nauczania przedmiotu | ||
3. | Język niemiecki | -wyrażanie zamierzeń i planów zawodowych na przyszłość, -opis zaplanowanych czynności na przyszłość, – poszukiwanie pracy, przeglądanie ofert pracy, rozumienie treści ogłoszeń o pracę,-sporządzenie pism związanych z pracą, -poznanie popularnych zawodów i związanych z nimi czynności,-poznanie warunków pracy i zatrudnienia,-poznanie słownictwa związanego ze światem zawodów i zatrudnieniem. | Uczniowie wszystkich klas, w których nauczany jest przedmiot | Nauczyciele języka niemieckiego | Okres nauczania przedmiotu | ||
4. | Informatyka | -wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych do tworzenia wizji przyszłego życia zawodowego,· przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, -przygotowanie dokumentacji seryjnej, -korzystanie z dostępnych baz danych, – wyszukiwanie w sieci Internet informacji dotyczących pracy i edukacji,-korzystanie z usług internetowych. | Uczniowie wszystkich klas, w których nauczany jest przedmiot | Nauczyciel informatyki | Okres nauczania przedmiotu | ||
5. | Podstawy przedsiębiorczości | -człowiek, jako istota przedsiębiorcza (dokonywanie samooceny, motywy aktywności zawodowej człowieka, wyznaczenie celów i zadań, organizacja pracy, itp.), -etyka w pracy i w biznesie, -przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej (podejmowanie działalności gospodarczej, etc.), -człowiek w gospodarce rynkowej (rynek pracy i bezrobocie, prawo pracy, poszukiwanie pracy, dokumentacja związana z poszukiwaniem pracy i podejmowaniem pracy, rozmowa kwalifikacyjna. | Uczniowie wszystkich klas, w których nauczany jest przedmiot | Nauczyciele przedmiotu podstawy przedsiębiorczości | Okres nauczania przedmiotu | ||
6. | Wiedza o społeczeństwie | -osiągnięcie motywacji i zdolności do indywidualnej i zbiorowej aktywności społecznej, -poznanie podstawowych zasad prawa i polskiego systemu prawnego, -wypełnianie druków urzędowych, sporządzanie pism (CV, podanie), – administracja publiczna, samorząd terytorialny,· struktura społeczeństwa,-prawa człowieka,-komunikacja interpersonalna, współpraca. | Uczniowie wszystkich klas, w których nauczany jest przedmiot | Nauczyciel przedmiotu wiedza o społeczeństwie | Okres nauczania przedmiotu | ||
7. | Wychowanie do życia w rodzinie | -świadomy wybór zawodu, -planowanie założenia rodziny,-budowanie swej wartości w rodzinie poprzez zaspokajanie potrzeb,-potrzeba zapewnienia materialnego utrzymania rodziny. | Uczniowie szkoły | Nauczyciel prowadzący zajęcia w ramach wychowania do życia w rodzinie | Okres nauczania przedmiotu | ||
8. | Religia | -wskazywanie wychowankowi możliwości wyboru dróg życiowych,· przygotowanie do odpowiedniego wyboru drogi życiowej. -kreowanie własnego szczęścia – praca zawodowa, jako źródło satysfakcji, -rozwijanie siebie (także zawodowe), etyczne zachowania w pracy, – „Kim chcę być w przyszłości”– planowanie swojego życia (również zawodowego), | Uczniowie wszystkich klas, w których nauczany jest przedmiot | Nauczyciele prowadzący zajęcia religii/etyki | Okres nauczania przedmiotu | ||
Przedmioty zawodowe: | |||||||
8. | Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej | -prowadzenie i podejmowanie działalności gospodarczej· sporządzanie dokumentacji dotyczącej rozliczeń przedsiębiorstwa z pracownikami, Urzędem Skarbowym, składek na ubezpieczenie społeczne, -pozyskiwanie funduszy na rozwój działalności firmy, – elementy prawa pracy, -funkcjonowanie wśród ludzi,-komunikacja społeczna,-radzenie sobie ze stresem,-kompetencje pracownika | Uczniowie klas zasadniczej szkoły zawodowej zawód – ślusarz | Nauczyciele przedmiotu | Okres nauczania przedmiotu | ||
9. | Działalność gospodarcza w gastronomii | -funkcjonowanie gospodarki rynkowej, -działalność gospodarcza w gastronomii, -sporządzanie dokumentacji dotyczącej rozliczeń przedsiębiorstw z pracownikami, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Skarbowym, -pozyskiwanie funduszy na działalności firmy. | Uczniowie technikum żywienia i usług gastronomicznych, zasadniczej szkoły zawodowej zawód – kucharz | Nauczyciele przedmiotu | Okres nauczania przedmiotu | ||
10. | Działalność gospodarcza w branży mechaniczno-rolniczej |
-podejmowanie działalności gospodarczej,· planowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,-opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, podatków, itp.-poszukiwanie pracowników i ich adaptacja,-przebieg pracy zawodowej,- elementy prawa pracy,-funkcjonowanie wśród ludzi,-komunikacja społeczna,-radzenie sobie ze stresem,Uczniowie technikum mechanizacji rolnictwa, zasadniczej szkoły zawodowej mechanik – operator pojazdów i maszyn rolniczychNauczyciele przedmiotuOkres
nauczania przedmiotu
11.Marketing usług hotelarskich-plan marketingowy,
-jakość pracy, cena i promocja usług hotelarskich,-aspekty globalizacji,-nowe narzędzia promocji i dystrybucji produktówUczniowie technikum hotelarskiegoNauczyciele przedmiotuOkres
nauczania przedmiotu 12.
Marketing usług hotelarskich
– ergonomia na stanowisku pracy,
-właściwa organizacja stanowiska pracy z komputerem,- poprawne redagowanie pism
w sprawach osobowych,-poprawne redagowanie pism
w sprawach służbowych,
-elementy kultury zawodu
– netykieta.Uczniowie technikum hotelarskiegoNauczyciel przedmiotuOkres
nauczania przedmiotu Język obcy zawodowy-słownictwo związane z zawodem,· prowadzenie korespondencji przedsiębiorstwa,- prowadzenie promocji przedsiębiorstwa.Uczniowie technikumNauczyciele przedmiotuOkres
nauczania przedmiotu Zajęcia pozaszkolne: 13.Wycieczki na wyższe uczelnie, targi edukacyjnePrzybliżenie ofert kształcenia na uczelniach wyższych, szkołach policealnychKlasy maturalneWychowawcy, nauczyciele przedmiotów
zawodowych, doradca
zawodowyOkres nauki 14.Wyjścia do urzędu pracy, targi pracyPrzybliżenie ofert pracyKlasy maturalneWychowawcy, nauczyciele przedmiotów
zawodowych, doradca zawodowyOkres nauki
Plan działań doradcy zawodowego | |||
Cel | Zadania | Metody i formy realizacji | Oczekiwane rezultaty |
Określenie potrzeb uczniów w zakresie zawodoznawczym. | Wstępna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zakwalifikowanie uczniów do różnych form pomocy i zajęć doradczych. Zbadanie zapotrzebowania w zakresie działań doradczych. | Analiza programów nauczania poszczególnych przedmiotów. Analiza opinii poradni psychologiczno- pedagogicznych.Opracowanie indywidualnych planów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja indywidualnych zajęć doradczych. | Nauczyciele znają potrzeby uczniów, indywidualizują pracę edukacyjno-wychowawczą. Doradca zawodowy/pedagog i wychowawcy kwalifikują uczniów do różnych form wsparcia i pomocy doradczej. |
Informowanie rodziców | Udostępnienie rodzicom informacji o Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego. | Prezentacja głównych celów i zadań doradcy zawodowego.Zwrócenie uwagi na rolę rodzica w procesie informacyjno-doradczym. | Rodzice znają założenia pracy doradczej szkoły na rzecz uczniów. |
Rozwijanie wiedzy uczniów nt. różnych zawodów. | Pomoc uczniom w gromadzeniu dokumentacji pracy | Lekcje zawodoznawcze:Zbieranie informacji o zawodach dostępnych dla osób niepełnosprawnych.Prezentacja zawodów: wymagane uprawnienia, zaświadczenia, certyfikaty | Uczniowie znają różne zawody oraz wymagane predyspozycje i kwalifikacje niezbędne do ich wykonywania.Uczeń dobrze zna specyfikę zawodu i potrafi dopasować swoje predyspozycje do wymaganego zawodu |
Zapoznanie z lokalnym rynkiem pracy, oraz specyfiką pracy w konkretnych zawodachPoznanie mechanizmów bezrobocia | Metody aktywnego poszukiwania pracy | Uczeń zna sytuację na lokalnym rynku pracy | |
Uświadomienie zależności pomiędzy stanem zdrowia a wyborem zawodu | Przedstawienie przepisów BHP wymaganych w poszczególnych zawodach- spotkanie z pielęgniarką szkolną / lekarzem | Uczeń zna wymagania zdrowotne potrzebne do wykonywania określonego zawodu | |
Kształtowanie umiejętności zaprezentowania siebie. Uświadomienie mocnych stron (samoocena). Wzmocnienie poczucia własnej wartości uczniów. | Właściwe przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej. | Zajęcia z doradcą zawodowym. Godzina wychowawcza | Uczeń lepiej rozumie siebie. Prawidłowo postrzega własne zalety i wady, wyraża własne opinie. Pracuje nad własnym rozwojem. |
Cele | Zadania | Metody i formy realizacji | Oczekiwane rezultaty |
Nabycie umiejętności autoprezentacji. Poznanie zasad prowadzenia korespondencji formalnej. Nabycie umiejętności komunikowania się, załatwiania spraw. | Mówienie o sobie, swoim wyglądzie, zainteresowaniach. – sztuka autoprezentacji (Job interview),Poznawanie słownictwa odnoszącego się do cech osobowości. Poznawanie słownictwa dotyczącego różnych zawodów. Pisanie formalnej korespondencji | Zajęcia z doradcą zawodowym.Godzina wychowawcza.Indywidualne konsultacje. | Uczeń posiada umiejętność zaprezentowania się.Opisuje swój wygląd.Podaje cechy osobowości.Nazywa wybrane zawody.Stosuje zasady pisania korespondencji formalnej podanie, kwestionariusz osobowy.Prowadzi dialogi np. z przyszłym pracodawcą. |
Przygotowanie uczniów do podejmowania działalności gospodarczej. | Zapoznanie z podstawową wiedzą z zakresu przedsiębiorczości (zagadnienia prawne, jak założyć i prowadzić własną firmę). | Analiza dokumentów przepisów prawnych. Zajęcia praktyczne. | Uczeń trafnie interpretuje przepisy prawa dotyczące podejmowania działalności gospodarczej. |
Przygotowanie do planowania własnego rozwoju zawodowego | Zapoznanie z podstawowymi prawami rządzącymi rynkiem pracy:- rozmowa kwalifikacyjna,- jak formułować ogłoszenie, jak czytać ogłoszenia o pracy- wzory pism urzędowych(redagowanie dokumentów, pisanie CV, list motywacyjny). | Metody słowne.Zajęcia praktyczne.Indywidualne konsultacje. | Uczeń potrafi przygotować dokumenty niezbędne do poszukiwania pracy oraz przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej,poprawnie interpretuje i formułuje treści ogłoszeń rekrutacyjnych. |
Poznanie elementów składowych podania i życiorysu. | „Życiorys i podanie” – redagowanie dokumentów aplikacyjnych | Metody słowne. Zajęcia praktyczne.Indywidualne konsultacje. | Zna elementy składowe podania życiorysu. Wie, jakie są zasady stosowania listy motywacyjnego, poprawnie redaguje podanie i życiorys. |
Ukształtowanie umiejętności komunikowania się ucznia z otoczeniem i pracy w zespole | Kształcenie umiejętności niezbędnych na współczesnym rynku pracy np. asertywność,komunikacja interpersonalna, praca w zespole. | Praca w oparciu o materiały multimedialne. Metody podające i eksponujące | Uczeń identyfikuje własne umiejętności i prezentuje posiadane predyspozycje zawodowe. |
Poznanie problemów związanych ze swobodą przepływu pracowników w UE.Wskazanie konsekwencji przyznania polskim obywatelom prawa do pracy w Unii | Prawo Polaków do pracy w na terenie Unii Europejskiej | Godzina z wychowawcą/doradcą zawodowym | Uczeń: zna problemy związane ze swobodnym przepływem pracowników w krajach Unii Europejskiej.Zna swoje prawa na terenie UE. |
V. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego współrealizują:
- doradca zawodowy w ramach rozmów doradczych (zajęć indywidualnych) oraz godzin wychowawczych i zastępstw (zajęć grupowych) dotyczących m.in.: świadomego wyboru zawodu, aktywnego poszukiwania pracy, radzenia sobie z problemami, technik uczenia się, poznania siebie z wykorzystywaniem testów psychologicznych, testów zainteresowań zawodowych, dostępnej literatury oraz materiałów multimedialnych,
- pedagog szkolny w ramach udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom powinien rozpoznawać indywidualne problemy i w razie zaistnienia potrzeby kierować ich do doradcy zawodowego,
- wychowawcy klas prowadząc zajęcia związane z wychowaniem uczniów oraz przygotowaniem ich do dorosłego życia w tym podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych i świadomego planowania kariery zawodowej w ramach godzin wychowawczych,
- nauczyciele w ramach realizacji podstawy programowej i programów nauczania poszczególnych przedmiotów,
- wychowawcy internatu/opiekunowie kółek zainteresowań prowadząc zajęcia rozwijające zainteresowania i pasje uczniów ukierunkowując je pod kątem kreowania przyszłej kariery,
- samorząd szkolny w ramach realizacji swoich zadań, może zgłaszać zapotrzebowania doradcze wśród uczniów,
- dyrekcja szkoły organizując zajęcia edukacyjne w szkole oraz imprezy okolicznościowe, które można wzbogacić o elementy poradnictwa zawodowego np.: spotkania z rodzicami, przedstawicielami zakładów pracy, instytucji pośrednictwa zatrudnienia, studentami i przedstawicielami wyższych uczelni,
- kierownik szkolenia praktycznego organizując praktyki zawodowe i zajęcia praktyczne (pomoc w nabywaniu kwalifikacji zawodowych: wybór odpowiedniej specjalności, opanowanie umiejętności pracowniczych, tytuły zawodowe),
- rodzice i opiekunowie uczniów, jako osoby zainteresowane wraz z swoimi dziećmi/podopiecznymi korzystający w razie potrzeby z pomocy doradczej szkolnego doradcy zawodowego,
- pielęgniarka szkolna prowadząc badania bilansu zdrowia i profilaktykę prozdrowotną uczniów ukierunkowaną na aspekty wymogów zdrowotnych w konkretnym zawodzie,
- Instytucje współpracujące ze szkołą: organy samorządowe, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, hotele realizujące praktykę zawodową uczniów, urzędy pracy, instytucje pośrednictwa pracy, Państwowa Inspekcja Pracy, wyższe uczelnie i inne powołane w tym celu organizacje.
VI. Metody
Nauczyciel realizujący wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wykorzystuje m.in. następujące metody pracy z uczniem:
- rozmowy doradcze ukierunkowane na indywidualne problemy uczniów i ich rozwiązanie,
- podające: pogadanka, opowiadanie, wykład, opis, anegdota, odczyt, objaśnienia,
- problemowe: wykład problemowy, metody aktywizujące,
- programowane: z użyciem komputera,
- eksponujące: pokaz, film, ekspozycja,
- praktyczne: ćwiczenia indywidualne i grupowe,
Doradca zawodowy jest koordynatorem prowadzącym poradnictwo indywidualne i grupowe w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie.
VII. Ewaluacja
Ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego odbywa się na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli.
Po zrealizowaniu planu zadań doradca zawodowy sporządza sprawozdanie z realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego za dany rok szkolny. Sprawozdanie jest przedstawione Radzie Pedagogicznej i przekazane do Dyrekcji Zespołu Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie w celu sporządzenia sprawozdania ogólnego.
VIII. Korzyści wynikające z funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
Dla indywidualnych odbiorców:
- ułatwienie uczniom, nauczycielom oraz rodzicom dostępu do informacji zawodowej i edukacyjnej,
- poszerzenie zawodowych i edukacyjnych perspektyw dzięki motywacji uczniów,
- podejmowanie przez uczniów świadomych, trafniejszych decyzji edukacyjnych i zawodowych,
- ułatwienie wejścia na rynek pracy abiturientom ZSRCKP w Rusocinie dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymywania pracy,
- uświadomienie uczniom konieczności i możliwości dokonywania zmian we wcześniej zaplanowanej karierze zawodowej,
- zapobieganie bezradności, niepowodzeniom szkolnym, zniechęceniu, porzucaniu szkoły,
a w przyszłości pracy, jako konsekwencji błędnie dokonanych wyborów życiowych.
Dla szkoły:
- realizowanie zobowiązań wynikających z zapisów w polskim prawie oświatowym spełniającym wymogi i standardy Unii Europejskiej,
- zapewnienie systemowych działań orientacyjno-doradczych szkoły i koordynacji ich z zadaniami wynikającymi z programu wychowawczego szkoły,
- utworzenie na terenie szkoły bazy informacji zawodowej i edukacyjnej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji.
Dla innych podmiotów edukacyjnych:
- uzyskanie przepływu informacji zawodowej sprzyjającego trafnym wyborom uczniów i dostosowaniem programów nauczania do wymogów rynku pracy,
- uzyskanie przepływu informacji pomiędzy szkołą a instytucjami zamawiającymi podnoszenie kwalifikacji wśród uczniów i absolwentów na kursach w Centrum Kształcenia Praktycznego oraz uczelniami wyższymi,
- stabilizacja kadry podejmującej działania z zakresu orientacji zawodowej na terenie szkoły.
Dla państwa i władz lokalnych:
- zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej konieczności racjonalnego planowania rozwoju zawodowego przez jednostki,
- podejmowanie przez młode pokolenie właściwych decyzji, aktywnie przeciwdziałających bezrobociu,
- zapewnienie powszechności i dostępności systemowych usług doradczych zalecanych przez Komisję Unii Europejskiej.
Dla pracodawców:
- zwiększenie szans znalezienia wykwalifikowanych pracowników, świadomych oczekiwań rynku pracy.
Bibliografia:
- Rogacz-Paszkowska Anna. Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej. Warszawa: KOWEZiU, 2002
- Greiner Iwona, Kania Iwona, Kudanowska Ewa, Paszkowska-Rogacz Anna, Tarkowska Małgorzata. Materiały metodyczno – dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, Warszawa: KOWEZiU, 2006
- Rogacz-Paszkowska Anna. Doradztwo zawodowe w systemach szkolnych krajów Unii Europejskiej. Warszawa: KOWEZiU, 2001
- Sołtysińska Grażyna; Żywiec-Dąbrowska Elżbieta. Moja przyszła praca: materiały metodyczne do pracy z uczniami szkół zawodowych. Warszawa: KOWEZiU, 2003
- Szkolny doradca zawodowy. Warszawa: KOWEZiU, 2003
- Bolles Richard Nelson. Spadochron: praktyczny poradnik dla osób planujących karierę, szukających pracy i zmieniających zawód. Warszawa: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, 2000
- Barret Jim. Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Wydaw. Amber, 2002
- Taylor Jeff; Hardy Doug. Jak efektywnie poszukiwać pracy. Karków: Oficyna Ekonomiczna, 2006
Netografia:
- Eurodoradztwo http://www.psz.praca.gov.pl
- Eurodoradztwo http://www.koweziu.edu.pl
- http://www.koweziu.edu.pl/klasyfikacja-zawodow